راهنمای جامع خرید گیتار برای مبتدیان|چه نکاتی را باید در هنگام خرید گیتار مبتدی در نظر بگیریم؟

راهنمای جامع خرید گیتار برای مبتدیان|چه نکاتی را باید در هنگام خرید گیتار مبتدی در نظر بگیریم؟

تصمیم گیری در مورد اینکه هنگام شروع چه گیتاری بخریم سخت است و نیاز به دانستن نکاتی دارد که لازم است هنگام خرید مد نظر قرار دهیم. در راهنمای جامع خرید گیتار قصد داریم شما را با مهمترین نکات هنگام خرید گیتار آشنا کنیم. 

پس از خواندن این مقاله شما می توانید سبک دلخواه خود را در نواختن گیتار مشخص کنید و با بررسی نکات مهم هنگام خرید گیتار به صورت آنلاین یا حضوری و با توجه به بودجه مورد نظر تان گیتار خود را بخرید و مسیر نوازندگی را شروع کنید.

چرا داشتن راهنمای جامع خرید گیتار هنگام شروع مهم است؟

داشتن راهنمای جامع خرید گیتار در ابتدای مسیر بسیار حائز اهمیت است زیرا کیفیت مسیر آینده شما در بحث نوازندگی کاملا بستگی به این دارد که چه گیتاری را برای تمرین انتخاب کرده اید. ساز شما قرار است عضوی از شما حین اجرا باشد و اگر شما با گیتار خود راحت نباشید تمرین و اجرای خوبی نخواهید داشت و چه بسا خسته شده و نوازندگی را رها کنید.

بگذارید مثالی بزنم تا راحت تر اهمیت آن را درک کنید. تفاوت ساز مناسب و نامناسب مثل گوشی موبایل لمسی و دکمه ای است. از این نظر که شما برای نوشتن یک متن ساده بارها یک دکمه را فشار می دادید تا به حرف مورد نظر خود برسید، گیتار بی کیفیت هم ممکن است مدت خیلی زیادی شما را با یاد گرفتن حتی یک قطعه ساده  درگیر و خسته کند. پس بیایید با هم راهنمای خرید گیتار خوب را بررسی کنیم.

قبل از خرید گیتار سبک نوازندگی خود را مشخص کنید.

مهمترین موضوعی که هنگام خرید گیتار باید به آن توجه کنید سبک و استایل است. برای این منظور باید بدانید تصویر شما از خودتان به عنوان یک گیتاریست چیست؟ چرا نوازنده بودن را انتخاب کرده اید؟ به چه آهنگ هایی علاقه دارید و دوست دارید کدام آهنگ ها و کدام سبک را بنوازید؟ اگر هنوز مطمئن نیستید علاقه شما  چیست بهتر است یک پلی لیست یا آرشیوی از آهنگ های مورد علاقه خود درست کنید و مدتی به آن ها گوش دهید تا بدانید کدام یک بیشتر شما را جذب میکند.

سبک مورد علاقه شما مهمترین دلیلی است که شما را در مسیر دشوار نوازندگی، مصمم و با  انگیزه نگه می دارد. در ادامه دو سبک مختلف گیتار و زیر مجموعه های آن را بررسی می کنیم تا بدانیم کدام برای ما مناسب تر است و بهتر تصمیم بگیریم.

 

  1. گیتار آکوستیک:

گیتار آکوستیک خود به سه بخش آکوستیک با سیم نایلونی یا همان کلاسیک، آکوستیک با سیم فلزی و فلامنکو تقسیم بندی می شود.

  • گیتار کلاسیک:

گیتار کلاسیک محبوب ترین گیتار در ایران است و خیلی از مبتدی ها با خرید گیتار کلاسیک نوازندگی را شروع میکنند. چرا که به دلیل داشتن سیم های نرم و دسته ضخیم برای در دست گرفتن راحت تر است،البته سایز های مختلفی دارد و شما در انتخاب سایز مناسب راحت تر هستید. اگر شما به سبک موسیقی پاپ یا کلاسیک علاقه دارید این گیتار را انتخاب کنید.

 همچنین اگر می خواهید آرامتر تمرین کنید و بقیه را اذیت نکنید گیتار کلاسیک انتخاب مناسبی است، چرا که هم صدای کمتر و قابل کنترل تری دارد و هم در مواقع خیلی ضروری شما می توانید با قرار دادن یک تکه اسفنج زیر سیم ها، نزدیک خرک گیتار صدای تمرین خود را میوت(بیصدا) کنید.

از معایب گیتار کلاسیک میتوان به حجم کم صدای آن اشاره کرد که البته در اجرای صحنه ای داشتن میکروفن و پیکاپ این ضعف را تا حدی جبران می کند.

  • گیتار آکوستیک با سیم فلزی:

اگر به سبک های کانتری ،راک و فولک علاقه دارید گیتار آکوستیک با سیم فلزی را انتخاب کنید. این گیتار دارای سیم های فلزی است و صدای پر طنین تری از کلاسیک دارد که برای نواختن آن نیاز به فشار بیشتری در انگشتان دست است، بنابراین نوازندگی با گیتار آکوستیک کمی سخت تر است.

  • گیتار فلامنکو:

برای یادگیری صحیح تر سبک فلامنکو لازم است در انتخاب گیتار خود دقت کنید، از این نظر که سبک فلامنکو به خاطر لهجه یا آیره خاصی که دارد بهتر است با گیتار مناسب خود نواخته شود. در ساخت این گیتار  از چوب ها و سیم هایی استفاده می شود که حین اجرا صدا را پرتاب می کنند و شما صدای تیز تری را می شنوید.

  1. گیتار الکتریک:

اگر به متال یا سولو نوازی علاقه دارید می توانید  گیتار الکتریک را برای خرید انتخاب کنید. این گیتار در مقایسه با گیتار های غیر الکتریک گران تر است و قابلیت کنترل صدا را با وصل شدن به آمپلی فایر دارد. شما میتوانید صداهای منعطف تری را با گیتار های الکتریک بگیرید، زیرا می توانید به صدا ها افکت بدهید. به علاوه اینکه یادگیری نواختن این گیتارها بخاطر نک باریک تر و فشار کمتر در انگشتان، راحت تر است.

خرید گیتار حضوری بهتر است  یا آنلاین ؟

نحوه ی خرید گیتار بهتر است ترکیبی از حضوری و آنلاین باشد. ابتدا شما میتوانید به صورت اینترنتی برند ها و مدل های مختلف را بررسی کنید و در مورد قیمت آن ها تحقیق کنید و سپس یک لیست از آن ها را تهیه کرده و این بار به صورت حضوری به چند مغازه سر بزنید.

اگر دوست با تجربه ای شما را راهنمایی کند خیالتان راحت تر است. گیتار را به صورت فیزیکی ببینید و دست بگیرید و در آخر می توانید با تجربه ای که به دست آوردید به صورت اینترنتی از آنلاین شاپ های معتبر، حتی ارزان تر خرید کنید.

راهنمای فنی که باید هنگام خرید گیتار به آن توجه کنیم

هنگام خرید فیزیکی  گیتار باید آن را از چند لحاظ بررسی کنیم  و مطمئن شویم که گیتار به لحاظ فنی سالم است که آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

1. ظاهر گیتار سالم باشد

منظور از ظاهر گیتار در اینجا رنگ و زیبایی آن نیست، در واقع منظور این است که با دقت بدنه گیتار را از بیرون گیتار و داخل سوراخ صدا بررسی کنید که ترک نداشته باشد و تمامی اتصالات را نگاه کنید که درز نداشته باشند و یکنواخت باشند. همچنین پیچ های گوشی را چک کنید و مطمئن شوید شکسته و هرز نباشند. و فرت ها و پل گیتار بصورت  کاملا عمود بر گیتار باشد.

2. دسته گیتار تاب نداشته باشد

صاف بودن نک یا دسته گیتار یا اصطلاحا تاب نداشتن دسته خیلی مهم است. زیرا تب داشتن دسته از یک  طرف باعث میشود گیتار صدای گز بدهد  و از طرف دیگر می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دست نوازنده وارد کند. با مماس کردن چشم و نگاه خود با پل سر دسته گیتار می توانید این موضوع را بررسی کنید.

3. اکشن گیتار کم یا زیاد نباشد

اکشن اصطلاحا به فاصله بین سیم ها از فرت بورد گفته میشود. اگر این فاصله زیاد باشد شما مجبور خواهید بود هنگام نواختن فشار بیش از حد به انگشتان خود وارد کنید و اگر کم باشد ممکن است گیتار شما در بعضی از فرت ها، خصوصا فرت های نزدیک بدنه صدای گز بدهند.لازم است تمام نت های گیتار را تست کنید تا از گز ندادن آن مطمئن شوید.

البته در بعضی موارد اکشن گیتار قابل تنظیم است و یک تکنسین گیتار میتواند آن را تنظیم کند.

4. دست به راحتی روی دسته گیتار حرکت کند

هنگام تست گیتار دست شما باید راحت بین فرت ها جابجا شود و احساس تیزی و برآمدگی بیش از حد در فرت ها نداشته باشید.

5. گیتار صدادهی خوب داشته باشد و از کوک خارج نشود.

گوش شما ممکن است در ابتدای راه کیفیت و کوک بودن صدا را تشخیص ندهد، در این مورد شما نیاز دارید یک نوازنده با تجربه را همراه خود ببرید تا کیفیت صدا را تست کند. از کوک خارج شدن سیم ها می تواند بخاطر نو بودن سیم  و یا مشکل فنی پیچ های گوشی باشد.
 

سایز مناسب گیتار هنگام خرید کدام است؟

انتخاب سایز گیتار خصوصا زمانی که برای کودک و فرزند خود خرید می کنید بسیار مهم است. یک نوازنده باید بتواند گیتار خود را راحت در آغوش بگیرد. گیتار ها در سایز های مختلف 1/4 ،2/4، 3/4 و فول سایز می باشند و شما با توضیح مشخصات و قد فرزندتان به فروشندگان می توانید ساز مناسب را انتخاب کنید. معمولا به صورت عادی افراد بالای 11 سال می توانند از گیتار فول سایز استفاده کنند.

4 مدل و برند گیتار کلاسیک برای شروع

برند ها و مدل های متنوعی از گیتار در دنیا وجود دارند، اما هنگام شروع شما نیاز دارید انتخاب های خود را محدود کنید تا سردرگم نشوید. در این جا 4 مدل گیتار رایج، موجود در ایران را معرفی می کنیم که هم نسبتا ارزان قیمت هستند و هم برای تمرین استاندارد می باشند.

  • برند یاماها: احتمالا نام این برند را زیاد شنیده اید چرا که شرکت یاماها سابقه خوبی در ساخت گیتارهای با کیفیت و قیمت مناسب دارد همچنین شرکت یاماها سعی داشته تنوع کیفیتی و قیمتی را در ساخت گیتار رعایت کند تا نوازندگان با سطح و بودجه خود بتوانند گیتار مورد نظر خود را تهییه کنند.

گیتار یاماها C40 نسبتا سبک، نرم و استاندارد برای شروع است، اما اگر میخواهید صدای بهتری را از گیتار خود بگیرید ، می توانید بیشتر هزینه کنید و گیتار یاماها C70  را بخرید، چرا که کیفیت چوب بهترو صدای پر طنین تری دارد.

  •  برند الحمبرا Z nature: گیتارهای الحمبرا ساخت کشور اسپانیا می باشند و مدل Z nature ارزان ترین مدل شرکت الحمبرا است. چرا که به خاطر روش ساخت خاصی که دارد هدر رفت چوب آن کم است، به همین دلیل قیمت تمام شده ی آن کمتر از مدل های دیگر است. چوب این گیتار انتشار صدای خوبی دارد و شما تجربه و حس خوبی از نوازندگی خود خواهید داشت.
  • برند فندر: شرکت فندر علاوه بر گیتار های الکتریک و آکوستیک، گیتار کلاسیک هم طراحی میکند. گیتار فندر سری ESC105 Educational مخصوصا برای مبتدیان با قیمت مناسب تهیه شده است.
  • برند کورت: گیتار کورت سری های AC بسیار مناسب برای هنرجویان می باشند. شرکت کورت تلاش کرده صدای سنتی و دلنشینی را از این مدل بگیرد، علاوه بر این هنرجو راحت تر و با فشار کمتری مسیر آموزش خود را طی کند. 

خرید گیتار نو بهتر است یا دست دوم؟

جواب این سوال بستگی به ترجیح و انتخاب شما با توجه به مزایا و معایب گیتار های دست دوم دارد. خرید گیتار نو و یا گیتار دست دوم مزایایی دارد که در زیر توضیح می دهیم.

  • مزایای خرید گیتار آکبند:
  1. گارانتی خرید دارد
  2. در شرایط مناسب محیطی نگهداری شده است.
  3. ز تکنولوژی های روز برای ساخت آن استفاده شده است.
  4. ظاهر سالم و تمیزی دارند و به شما حس خوب می دهند.

از معایب خرید گیتار نو قیمت بالای آن است و البته بعضی برند ها ممکن است به مرور کیفیت خود را کاهش داده باشند ، یعنی شما ممکن است بتوانید گیتار قدیمی با کیفیت چوب بهتری از همان برند بخرید.

  • مزایای خرید گیتار دست دوم
  1. ارزانتر است
  2. در صورتی که گیتار استوک و یا دست دوم از متریال خوبی ساخته شده باشد صدا دهی بهتری خواهد داشت. چرا که صدای چوب با کیفیت به مرور زمان بهتر می شود.
  3. بعضی برندها دیگر تولید نمی شوند و با جستجو در بازار گیتار های استوک شما میتوانید برند های متنوعی را پیدا کنید.

اما از معایب گیتار دست دوم این است که ممکن است گیتار آسیب دیده باشد و یا در شرایط محیطی مناسبی نگهداری نشده باشد. بی شک لازم است شما تمام نکاتی که در راهنمای جامع خرید گیتار گفته شد هنگام خرید گیتار دست دوم هم مد نظر قرار دهید.

شما راهنمای جامع خرید گیتار برای شروع را خواندید، حالا می توانید با خرید گیتار مورد نظرتان با سلیقه و بودجه خود، دوره آموزشی  از صفر  تا صد گیتار پاپ- کلاسیک را در وب سایت خانه گیتار ایران آغاز کنید.




 


 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دسته بندی مطالب مجله

جستجو در مقالات مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید