آموزش نت خوانی و تبلچر از صفر! + ویدیو | خانه گیتار ایران

نت در موسیقی و گیتار

 

نت چیست؟

 

نت زبان موسیقیه و برای هر نوازنده ای لازمه که این زبان رو بشناسه و توانایی نت خوانی داشته باشه. همین اول بهت توصیه می کنیم این ویدیو رو نگاه کنی تا همه مقدمه هارو توی چند دقیقه یادبگیری. این فیلم همیشه اینجاست تا هر وقت نکته ای یاد رفت بهش رجوع کنی و به طور کامل با مفهوم نت، فاصله، اکتاو و اصطلاحات رایجش آشنا بشی. این مفاهیم خیلی مهمن چون در ادامه خیلی باهاشون کار داریم!

آموزش نت خوانی گیتار

 

 

فرکانس

 

هر صدایی دارای یک فرکانس صوتیه که واحد اندازگیری اون هرتزه (Hz) . صداهای موسیقایی (نت ها) هم یک فرکانس مشخصی داره. منظور از فرکانس نت ها همان زیر و بمی اون هاست. 

در موسیقی هفت نت اصلی وجود داره که نام آنها ( دو، رِ، می، فا، سُل، لا و سی)هست. 

البته بهتره  نام این نت ها در سیستم الفبایی را هم یاد بگیریم که در شکل زیر همه رو کنار هم می بینیم.

نت های اصلی در موسیقی

 

تعریف اکتاو

 

نت ها همیشه در قالب یک چرخه قرار دارن. اگر از یک نت شروع کنیم و به سمت نت های زیر تر یا بم تر حرکت کنیم باز به خود همون نت می رسیم که لحن صدایی شبیه به نت اول داره اما از لحاظ صدایی زیرتر یا بم تره. به هر کدام از این چرخه های نت در موسیقی یک اکتاو گفته میشه.

 

فاصله (Interval)

 

فاصله در موسیقی یعنی مسافت بین دو نت که واحد اندازه گیری اون پرده است. بین همه‌ی نت ها با نت بعدی یک پرده فاصله وجود داره به غیر از فواصل بین نت‌های (سی_دو) و (می_فا) که فاصله‌ی بین این نت‌ها نیم پرده است.

فواصل در موسیقی

 

حالا که خود نت ها رو شناختیم، لازمه که جایگاه همه‌ی نت ها رو روی گیتار بشناسیم و بدونیم که فاصله‌ی میان یک فرت و دو فرت جلوتر یک پرده س و طبیعتا فاصله‌ی هر فرت با فرت بعدی فاصله‌ای نیم پرده ای است.

پرده و نیم پرده در موسیقی

جایگاه همه‌ی نت های موسیقی رو در تصویر زیر ببینید.

تمام نت های گیتار

  

 آموزش نت خوانی از صفر

 

برای هر نوازنده ای لازمه که همون ابتدا یاد بگیره چطور نت ها رو بخونه و البته بنویسه. اگه هنوز چیزی در این باره نمی دونی یا حتی ممکنه یادت رفته باشه و نیاز به مرور داشته باشی، تماشای این ویدیو میتونه همه چیز رو بهت یاد بده. این ویدیو یه توضیح کامل و دقیقه از جایگاه نت ها روی خطوط حامل. همینطور آموزش خوبیه برای اینکه یادبگیریم چطور نت و تبلچر رو بخونیم و از روی نت نوازندگی کنیم!

 

 

 

متر در موسیقی ( آموزش ضرب و ریتم)

هنوز کارمون با نت خوانی تموم نشده.  اول فهمیدیم نت چیه و توی ویدیوی دوم یادگرفتیم چطور نت ها رو روی خطوط حامل بشناسیم و چطور نت و تبلچر رو بخونیم.حالا در بخش  سوم باید بریم سراغ ارزش زمانی نت ها، شکل نت ها و مفاهیمی بسیار مهمی مثل ضرب و در نهایت ریتم. 

 

 

این ویدیو یجورایی آموزش های مقدماتی نت خوانی رو تموم می کنه و اگه به طور کامل یادش بگیرید و خوب تمرین کنید، می تونید هر نتی رو بخونید و با سازتون اجرا کنید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده

دسته بندی مطالب مجله

جستجو در مقالات مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید